יום ראשון, 11 בדצמבר 2016

על זיוני שכל וחיות אחרות.

שלום לכולם,

אני מתנסה פה עם פורמט חדש בניסיון להתמודד עם החוסר קוהרנטיות שלי. 


הפוסט הבא מחולק לחלקים שכל אחד מהם יכול להקרא בנפרד בצורה יחסית ברורה אבל אם תקראו אותו מההתחלה ועד הסוף יהיה לכם הרבה יותר מעניין והרבה פחות ברור. קצת כמו החיים עצמם. 


אז מה אתה עושה בחיים?

נכון יש את החלק הזה בדייט/ארוחה עם הדודים שלא ראיתם 5 שנים/אירוע שמוזינג על הגג של WeWork ששואלים אתכם ״אז מה אתה עושה בחיים?״ ואז אתם עונים מיד מה אתם עושים כי זה מאוד קל להגיד :
  • אני עובד בWiX
  • אחי אני בסושיאל מדיה
  • יש לי סטארטאפ בתחום המשין לרנינג שהולך לשנות את העולם
  • אני מעצב פרילנסר.

אז יש כאלה שממש קשה להם לענות על השאלה הזאת.

עד לפני כמה חודשים טובים עבדתי בתור מעצב בסטארטאפ אז היה לי כיף וקל להגיד שאני ״מעצב״ אבל היום אני מרגיש שזה כבר לא כל כך מגדיר את מה שאני עושה או את מה שאני רוצה להיות. בינינו אין לי מושג מה אני רוצה להיות אבל לבינתיים אני צריך לספק תשובות לאנשים.

הקטע הוא שאני עושה כל מיני דברים והרבה נושאים מעניינים אותי אז  איך אני אמור לענות על השאלה הזאת?

את האמת שהדרך הכי נוחה תהיה להגיד שאני מולטי-פוטנציאל.

אז אם עדיין לא שמעתם את המושג אז תפסיקו לקרוא את השטויות שאני כותב ותצפו מיד בהרצאה של אמילי וופניק ומיד אחריה תקראו את הכתבה הנהדרת של שירלי באומר - הן עושות עבודה הרבה יותר טובה בלהסביר אותו.


אני לא יזם, אני רק משחק אחד באינטרנט. 

אני מאוד נהנה לצלם דברים ואפילו הרווחתי מזה כסף כמה פעמים אבל אני לא יכול להגיד שאני צלם. אני מאוד אוהב לעשות אמנות אבל אני לא יכול להגיד שאני אמן. אני גם מאוד אוהב ליזום דברים אבל אני לא יכול להגיד יזם.

הרי כשמישהו שואל אתכם ״מה אתה עושה?״ הוא למעשה שואל אתכם ״מה אתם עושים לפרנסתכם?״. אם נחזור שנייה לשיעור לשון אז נשכר שמשקל  קַטָּל  מגדיר בעלי עיסוק קבוע. כלומר אחד שמצלם דברים למחייתו הוא צלם, מישהו שבונה דברים מעץ הוא נגר ומישהו שהקים חברה או מיזם הוא יזם. אבל עם כל האהבה שלי לשפה העברית אנחנו כבר לא חיים במציאות שבה אתה מתחיל עבודה ויוצא ממנה על הברכיים בפנסייה. המציאות של 2016 היא שאתה מתחיל על הברכיים עוד לפני שבכלל מצאת עבודה ושקביעות זה משהו שמוצאים רק בקבר.

ידידי הטוב הרקליטוס אמר לי פעם :


״שחף, תכלס שום דבר בחיים אינו קבוע מלבד ההשתנות״. 
איך אני מתגעגע אליו...

ברשותכם אני רוצה לשחק אותה שנייה אליעזר בן יהודה ולהציע מילה חדשה לשפה העברית שתגדיר אחד שיוזם דברים אבל זה לא המקצוע הקבוע שלו.

אקדמיה ללשון עברית - למקרה שאתם קוראים את זה אני מציע כמה אופציות :

 מֵיָזְם (מייזם) או יַזְמָן או יַזְמָנַאִי.

אולי ככה אני צריך להציג את עצמי…? אני כבר מדמיין את הכרטיס ביקור


ג׳ינג׳ית חמודה עם סוודר כחול

אם הגעתם עד לפה אתם בטח תוהים לעצמכם ״וואו למה הבן אדם הזה אף פעם לא מגיע לנקודה״. מה אני אגיד לכם? פשוט תגללו קצת למטה עד שתגיעו ל״הגענו לנקודה״.

לאלה שיש להם עוד קצת סבלנות הרשו לי לספר לכם סיפור :

היה זה ערב חורפי בניו יורק. מסיבת קוקטייל בדירה מתוקתקת במרכז מנהטן מלאה באנשים שחיים בסרט. אני מבחין בג׳ינג׳ית חמודה עם סוודר כחול ומחמיא, ניגש אליה חדור מטרה ושואל לשמה.

״קרלי סטון״ היא עונה לי במבטא דרומי מלטף.

״סו וואט דו יו דו?״ שאלתי.

היא עונה לי ״I'm a poet" ולוגמת עוד כוס שרדונה.

אני וואז לייק ״וואו ממש מגניב, אני ממש אוהב פואטרי, איפה אפשר לקרוא את השירה שלך?״

״I haven't really publish yet"

ואז אני עונה לה בנימוס :

״כפרה מה את מזיינת  את השכל?! את משוררת כמו שאני אצן אולימפי״.

במחשבותיי אני אומר לעצמי ״רבאק איך שהאמריקאים האלה אוהבים לחיות בסרט, כל מזכירה משפטית היא סילביה פלאט וכל בריסטה הוא מרטין סקורסזה״.

בהמשך הערב גיליתי שהיא עובדה כמזכירה משפטית ועוברת שבוע הבא לקליפורניה לגדל מריחואנה רפואית.

הייתה זו הפעם האחרונה שראיתי את קרלי סטון.


אמריקאי ורדרד ושיכור

(קרלי אם במקרה למדת עברית ואת קוראת את זה : ליב אה קומנט און דה פוסט, איי ט׳ינק ווי הד סאמתינג).

עכשיו אתם בטח חושבים שלסיפור הזה יש מוסר השכל. אז חשבתם.

סתם  את האמת אני מספר לכם את זה כי אני חושב שלדעת להגדיר מי אתה או מה אתה רוצה להיות זה הרבה יותר חשוב ומשמעותי מאשר להגיד מה אתה עושה לפרנסתך.

אתם זוכרים כשהייתם ילדים וההורים או המורים אמרו לכם לא לשקר? אז תשכחו מזה!
למזלי אני לא זה שהביא אתכם לעולם ואני גם עדיין לא מורה ומחנך בישראל אז אני יכול להגיד לכם את הדבר הבא :

״תשקרו! אבל תפעילו קצת את השכל קודם״.

״אבל שחף זה לא יפה לשקר וזה גם חטא״ (אם אתם קוראים את המילה הזאת ״חטע״ אז תתביישו לכם).
אני מסכים איתכם, גם אני לא משקר לאף אחד ואני לא ממליץ לכם להגיד דבר שקר בחיים שלכם.
מה שאני כן יכול להגיד לכם זה שלהציג חלק קטן מהאמת זה בסדר גמור ואפילו מומלץ.

לדוגמא :

נגיד שהחלטתם לעשות שינוי מרענן בחיים ולהחליף את אורות הניאון של המשרד האפרורי שלכם באורות הניאון של קזינו בלאס וגאס ולרדוף אחרי החלום שלכם להיות דילר ברולטה אחרי הפעם ההיא שהייתם בקזינו בבודפשט ואמרתם לעצמכם ״פאקינג שיט הבן אדם פשוט זורק גולה כל 3 דקות ועושה ארגזים של כסף״.

מזל שאתם כבר לא צריכים לחכות לאישור והחלטתם להרשם לקורס ״דילרים" בקורסרה. כמה ימים אל תוך הקורס אתם יוצאים לשתות עם חברים ופוגשים איזה אמריקאי ורדרד ושיכור ששואל אתכם ״סו וואט דו יו דו?״

אתם יכולים להגיד לו ״אני עוזר למנהל פרוייקטים במחלקה הטכנו-אלקטרונית של אמדוקס״ אבל זה משעמם רצח ואין שום סיכוי שזה יעניין אותו. או... שאתם יכולים להגיד לו שאתם דילרים בקזינו.

ואז יש איזשהו סיכוי קטן שהוא יגיד לכם :

״הולי קאו - לבראדר של אישתי יש רשת קזינוז בסטריפ של וגאס והוא בדיוק אמר לי בטיינקס גיביינג שהוא מחפש דילרים בעלי חזות מזרח תיכונית לקזינו חדש שהוא פותח״

עכשיו בינינו הסיכוי שזה יקרה זהה לסיכוי שכדור של רולטה יקפוץ באמצע הסיבוב לשולחן של הבלאק ג׳ק  אבל תכלס מה אכפת לכם.


הגענו לנקודה.

תראו אני זיינתי לכם את השכל במשך כמה שורות טובות אבל אני רוצה לתת לכם את אחת העצות הכי טובות שתקבלו בחיים שלכם. לא קיבלתי אותה מאיזה חכם סיני עתיק אלא מהמדריך בקורס פיתוח אתרים שלקחתי ב Udemy לפני איזה שנתיים :

״אתם אמנם רק בתחילת הקורס ואתם עדיין לא יודעים לפתח אתרים אבל בפעם הבאה שתפגשו מישהו שישאל אתכם מה אתם עושים תגידו לו ״אני מפתח אתרים!״ אתם לא יודעים לאן הדבר הזה יכול להוביל אתכם״.

הלקח מהסיפור הזה הוא שזה בסדר להגיד לאנשים שאתם מעצבים/מפתחי אפליקציות/משוררים או דילרים בקזינו כל עוד אתם באמת עושים איזשהו משהו שמקדם אתכם לעבר המציאות הזאת.

הלקח מהפוסט הזה הוא שלא תמיד צריך לזיין לאנשים את השכל בשביל להשיג את המטרה שלכם.


שלכם לנצח,
שחף

נ.ב. גיליתי שאני ממש נהנה לזיין לאנשים ת׳שכל אז אם מישהו במקרה שואל אתכם מה אני עושה תגידו לו שאני

זַיָן שכָלִים.

הנה אפילו הכנתי כרטיס ביקור והכל :





נ.ב.מ אמרו לי שאני צריך להתחיל לקחת את עצמי ברצינות אז הנה :









קרדיט אייקונים : Spermatozoon by Damien Rebort, Brain by emilegraphics from The Noun Project

-------


איזה כיף שהגעתם לחלק הפרקטי של הערב. בפינתנו היום #דבריםשפשוטמצאתיבאינטרנט

5 דברים שעזרו לי להתמודד עם החיים, אולי הם יעזרו גם לכם

  1. שני פוסטים מעניינים ורלוונטים של ליאור פרנקל : "לא הולך לי, אני כישלון״ ו ״מחפשים את היעוד שלכם?
  2. טוביאס ואן שניידר כותב על איך הוא שיקר ללקוח בתחילת הקריירה שלו ולמה אתם גם צריכים לעשות את זה.
  3. טים פריס מעורר השראה מתמיד על במת TED ומדבר על איך להתגבר על פחדים וללמוד כל דבר.
  4. איימי קאדי באחת ההרצאות הכי נצפות אי פעם בTED מלמדת How To Fake It Till You Become It
  5. סת׳ גודין, אחד האנשים הכי חכמים וקירחים על הפלנטה, בהרצאה מעוררת הרצאה על איך לנצח את המוח לטאה שלנו.
  6. לינק בונוס למקרה שאתם רוצים ללמוד משהו חדש ואין לכם מושג איפה להתחיל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה